Hejsan allihop.
Jag skulle vara lite tacksam för lite hjälp här om någon kan.
Jag kan bara få upp motortempen i 60c (precis i kant med det röd fältet och det gröna) har bytt termostat och packning + att jag har siliconat runt packningen innan montering för det ska bli mer tätt. Läste en tråd här innan att det kanske skulle vara en 0-ring runt termostaten (fast på 430 tror jag). Dels så kunde inte jag se någon tendens till ett spår som den skulle ligga i men tog lite flytande packning ändå för att vara säker.
Det står på termostaten att den ska öppna vid 77c. Motorn känns varm, har bytt temp.mätarn med ledning. Termostaten har jag kollat upp och den är tät och fin, jag har ifs inte kokat i kastrull än, men tänkte höra lite här först.
Vattenpumpen tror jag inte att det kan vara, för skulle den vara dålig så skulle det väl vara åt andra hållet att den kokar?
Det är första 650 jag äger så jag vet inte hur dom andra är. Lika värmen blir inte så där jätte het som jag har fått för mig att det ska bli på vintern..
Jag la lite flytande packning både i skålen där termostaten ska ligga + ovanför innan locket. Eller kan vattnet ta andra genvägar?
Men det kanske är så att det är fel på termostaten ändå, man kanske ska ta bort den igen och koka?
Jag har faktst inte kollat vattnet med annan mäter. Men vad jag tror så ska väl mätarn stå rakt upp och inte ikant med det röd fältet.
Någon som har nån annan idé?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Dålig motortemp i 650-73
Moderator: Moderatorer
Re: Dålig motortemp i 650-73
Mätaren kan ju också visa fel. Det kollar du enkelt med en sådan inne-utetermometer som har en mätare med sladd. Finns på alla våra vanliga prylvaruhus. Du fäster känselkroppen med tejp mot något lämpligt ställe på topplocket. Dock inte på slangen till kylaren, för den blir ju inte varm förrän termostaten har öppnat. Se till att det blir god anliggning och gärna ett generöst lager med tejp så att det isolerar. Fäst upp sladden så att den inte riskerar att fastna i fläktremmar och annat rörligt. Sedan är det bara att köra och hålla koll på termometerdisplayen.
Om du konstaterar att det är fel på din ordinarie mätare, så har du kvar att utreda om det är fel på givaren i motorn eller på instrumentet. Det kräver att man har en multimeter (om det är en elektrisk mätare? Förr kunde dom vara "mekaniska".) Hur det skall gå till med multimetern kan vi ta senare.
Om du konstaterar att det är fel på din ordinarie mätare, så har du kvar att utreda om det är fel på givaren i motorn eller på instrumentet. Det kräver att man har en multimeter (om det är en elektrisk mätare? Förr kunde dom vara "mekaniska".) Hur det skall gå till med multimetern kan vi ta senare.