Hej!
En kompis har en fin industribison (BM473) som det är något fuffens med. När man startar den kall så är oljetrycket extremt högt för att sedan sjunka allt eftersom den blir varm, vid full drifttemperatur så är oljetrycket nästan obefintligt (vågar inte köra med den nu). Någon som har varit med om detta eller har något tips på vad det kan vara?
Kan det vara någon spricka i motorblocket som spökar med oss?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
oljetryck BM 473 Bison
Moderator: Moderatorer
Re: oljetryck BM 473 Bison
hmm känns som att den har högt tryck när den är kall för oljan är tjock och allt eftersom den blir varmare och mer lättflytande så sjunker trycket, kan de vara reduceringsventilen? eller kanske räcker med ett olje byte, vad har han för olja i den då?
Lycka till Mvh
Lycka till Mvh
Re: oljetryck BM 473 Bison
Vad det är för olja nu har jag inte på, har provat lite olika viskositer... Verkar dock inte bli någon skillnad, var sitter reduceringsventilen i dom här motorerna?
Re: oljetryck BM 473 Bison
Okej,Jadu ja har bara skruvat på 1113 motorerna men de borde vara samma på eran 1114
du ser den där guld/beige:a kupolmuttern, som sitter en bit bakom nedanför hyudraulpumpen hans sysns ganska väl då han sticker ut lite från den gröna motor färgen,
skruvar du bort den så kommer de ut en fjäder den fjäderna kan du ju mäta längden på när den är obelastad
men vad måttet ska vara på en 1114 motor vet ja inte, för vad ja lärt mig så är de den med en fjäder som håller uppe oljetrycket i rätt läge(rätta mig om ja har fel)
Ja vet inte om den sitter på samma ställe men ja tror de,
du ser den där guld/beige:a kupolmuttern, som sitter en bit bakom nedanför hyudraulpumpen hans sysns ganska väl då han sticker ut lite från den gröna motor färgen,
skruvar du bort den så kommer de ut en fjäder den fjäderna kan du ju mäta längden på när den är obelastad
men vad måttet ska vara på en 1114 motor vet ja inte, för vad ja lärt mig så är de den med en fjäder som håller uppe oljetrycket i rätt läge(rätta mig om ja har fel)
Ja vet inte om den sitter på samma ställe men ja tror de,