Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Transmissionolja

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

ärjy

Transmissionolja

Inlägg av ärjy »

Köpte BM 650 och oljan i växellåda måste bytas. Vad tycker Ni, kan jag använda universaloljan t.ex Teboil Monitra, Shell Harvella eller vad ? Hörde att man kan använda även motorolja men det kan inte vara så, eller hur ??? Hjälp !!! :)
Volvo BM rules...fortfarande
ärjy

Re: Transmissionolja

Inlägg av ärjy »

Ska köpa 209 liter Shell Harvella, går det eller inte. Tack för alla. :)
Bo A

Inlägg av Bo A »

Både Shell Harvella T och TX är s k STOU-oljor - användbara i motor och transmission på din BM-traktor-
ärjy

Inlägg av ärjy »

Ok, ska använda den då. Nu jag har instr.bok och där står att man skulle använda API GL-1 trans.olja och Harvella är GL-4, men kanske den spelar inte roll.
Bo A

Inlägg av Bo A »

Instruktionsboken anger Gl-1 eller en Universalolja för motor, transmission och hydraul ( Gl-4 anger att det är en `mild´EP-olja som också klarar `våta bromsar´). BM tillåter också en `ren´ motorolja i transmissionen då den svarar mot Gl-1. ( Aldrig det omvända - en `ren´ transmissionsolja kan aldrig ersätta en motorolja ). Slå heller aldrig en Gl-5-olja i transmissionen `utan instruktionsbokens tillåtelse´. Additiven kan reagera negativt med ev. synkroniseringsringar och olika lagermetaller.
ärjy

Inlägg av ärjy »

Nu kan jag sova lungt. Det var just vad jag var efter, äkta information. Tusen tack !

Idag med post kom ett reklam, där var anbud av Teboils oljor, ska gå imorgon och fråga priset till Monitra. Harvella (209 l tunna) kostar 495 €, cirka 5 tusen kronor :evil:
650man

Inlägg av 650man »

BO A nu pratar vi bm det finns inga synkroniseringsringar i en sån inte. dom är ju osynkade
Låst