Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Motorolja till BM 430

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

VolvoBMNisse

Motorolja till BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Undrar vilken motorolja man ska använda till BM 430, helsyntet 10W -30, halvsyntet eller mineralolja 15W-30 ?

Motoroljan som nu finns i motorn ser ut som tjära, så den borde nog bytas, men det är svårt nu när det är kallt ute och motorn inte blir varm, så bytet får nog vänta till våren/sommaren.

/VolvoBMNisse
Lövnäsen

Re: Motorolja till BM 430

Inlägg av Lövnäsen »

Jag skulle föredra mineralolja 10w -40 eller helsyntet 10w -40. Viskositet 10w är mer tunnflytande vid låga temperaturer, 5w ändå bättre.

10w -40 tål högre värme än 30 olja, alltså 10w -40 oljan är tjockare när motorn är varm, alltså bättre smörjegenskaper.

Jag kör min Boxer 350, Victor -60, Bm 650 -81 på Castrol Tection syntet 10w-40 olja. Fungerar kalas, har alltid fullt oljetryck både vid kall som varm motor, Boxer 350 går mycket i skogen på vintern o Bm 650 går som snöröjare, kan bli en del kallstarter utan motorvärmare. Byter olja vid 100h, då är oljan mörkfärgad men aldrig svart.

Lycka till.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej!

När jag jobbade inom jordbruket körde vi med Agrols o Hydros Mineraloljor i motorer, växellådor och hydralsystem.

Oljan som vi använde då var Turbokombi SAE 10/30 och den hade vi i motor, konverter till BM 640 LM och hydralsystemen.

I växellådor och bakaxlar körde vi med Hypoid SAE 80/90.

Ovanstående oljor körde vi med i 350, 650, tröska 830, Valmet 805 och LM 640
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Kollade på den gamla oljan som finns i motorn, den är svart, men känns bra och luktar som den ska, oljetrycket är som det ska vara, har ingen aning om när den är bytt senast, men kan man trots detta köra med traktorn som vanligt utan att riskera motorskador pga gammal olja ?

Är det bättre att köra med mineralolja i en äldre motor än med helsyntet ?

Jag hade 15W-40 mineralolja i BM 35:an jag hade tidigare, kan jag köra med samma olja i BM 430 ?

Jag skulle nog föredra mineralolja i min BM 430.

/VolvoBMNisse
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Ja det går alldeles utmärkt att köra med den oljan i din 430 oxå.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När jag jobbade med detta så pratade jag med personalen på Lantmännen och någon av dom kopierade upp Agrols rekomendationstabell åt mig som jag satte upp i verkstaden där jag jobbade.

Det finns rek-tabell på Agrols sida på nätet men den tar bara upp nyare fordon, tydligen så ska man inte köra omkring i gammla hederliga maskiner/fordon längre.

Men hör på LM, dom har kanske någon äldre lista i sina pärmar som dom kan kopiera upp åt dig/er.
Låst