Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Funderingar kring BM 350

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Kasch

Funderingar kring BM 350

Inlägg av Kasch »

Kul att hitta detta forum!

Jag har ev en motorrenoverad Boxer på gång till ett vettigt pris (med frontlastare, boogieskogskärra och vinschkran - hoppas få ner den till c:a 27 tkr). Egentligen hade jag tänkt mig något mindre eftersom det mest blir körning av snö och grus kring gårdsplan (samt en del grus- och vedhämtning) - det är ett utbyggt torpställe i kuperad skogsmiljö och ytorna är bitvis ganska trånga, ex när jag ska backa in i ladan. Boxern i fråga har dessutom "muskelservo". Tror ni det blir klumpigt med en Boxer?

Annars gillar jag Boxer eftersom vi hade en på gården där jag växte upp. Farsgubben hävdar bestämt att det är den enda riktiga traktorn som tillverkats... I framtiden kanske det dessutom blir aktuellt att själv ta ner och köra ved ur skogen men det är som sagt inte huvuduppgiften - första uppgiften blir att bygga ett löstagbart flak till kärran.

Tacksam för alla råd - samt om jag ska tänka på något särskilt inför Boxer-köp. Alternativen hittills är en billig men risig T25:a (och jag köper inte traktor för att meka annat än om nödvändigt), ett par halvrisiga Fordson Major samt en MF35:a med bakblad och skogskärra för överprisade 35 tkr. Har också kikat på en trevlig David Brown från -60 som kostade för mycket i förhållande till skicket (bl a rejält styrledsglapp).
daisel
Forumberoende

Re: Funderingar kring BM 350

Inlägg av daisel »

en boxer är alltid en boxer, en evightesmaskin , sköter du bara smörjning och alla olje byten och filter så lever den längre än dig. priset låter väldigt bra, KÖP
hej, jag
nisse

Inlägg av nisse »

Låter som ett vettigt pris om den är i skapligt skick. Men fråga lite om motorrenoveringen kvitton, vilken verkstad mm. en del kallar motorn renoverad bara de bytt olja eller målat upp den. Lyssna vid kallstart hur den beter sig och hur fort oljetrycket sjunker vid stopp av motor, även motoroljans färg säger en del. har den stått under tak , har den avgaslock/böj, regnar det in i avgasröret och den står längre tider blir det rost och frys-skador på ventiler/säten och kanaler, även vatten på kolvarna kan ställa till stora skador på vevstakar och topplockspackning vid uppstart.
Kasch

Inlägg av Kasch »

Tack för svaren! Tyvärr blir det ingen Boxer. Den var rejält risig till det yttre och hade stått ute länge. Motorn verkade riktigt bra (nya foder, kolvar, ventiler, lameller etc) men det var väl tyvärr det enda. Styrglapp som var lagat med en riktig fulsvetsning och rostig hytt sam t en del andra lappfixningar. Traktorn hade gått ganska hårt i skogen och passade nog bäst för det (vätskefyllda däck + tyngder = rejält tungstyrd). Men det var en trevlig farbror och att lyssna på ljudet (av traktorn...) gav barndomskänslor. Nu hoppas jag istället på en BM Viktor med bakblad även om jag tycker den verkar dyr (20 tkr + 2 tkr). Det är inte lätt att hitta rätt.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

synd, men en victor är en mycket bra traktor den med
hej, jag
Henrik.S

Inlägg av Henrik.S »

Några minus med Victorn är att du måste klättra i och ur + att den går lite för sakta på backen vilket är ett minus många gånger, saknar även diffspärr så en Boxer är betydligt trevligare enligt mig men det är en smaksak :)
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

det är klart, men diffen går att lösa med hjjälp av styrbromsar, men vist är boxer modernare, men jag är obotligt victor-frälst.
hej, jag
Henrik.S

Inlägg av Henrik.S »

Finns för och nackdelar med alla maskiner bara att se till att den passar för ens behov :)
Låst