Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Orbitrolbygge Buster 320
Moderator: Moderatorer
Orbitrolbygge Buster 320
Jaha, detta med dator är inte min starka sida så vi får väl se om bilderna kommer med.
Så här ser det ut original
Infästning, byggd i 12mm plattjärn.
Lite anslutningar
Kolvfäste byggt i 12mm plattjärn, infäst i lastarramen. Original P-ände påskarvad på kolvstången.
Blev väldigt lättstyrt mot innan, (beror iofs på hur man justerar prio-ventilen).
Rekommenderar denna ombyggnad om man har lastare.
Har tagit olja från original hydraulik för tillfället men ska byggas om till separat system med egen pump för att bla slippa prioventilen som sitter ivägen för nya lastarreglaget samt onödigt långa slangar. Nu är det kopplat så här:
Från hydraulpump till prioventil, prioriterat uttag tillbaka till orbitrol, andra uttaget till hydraulen samt lastare.
Ska ta lite bilder på hur prio-ventil och slangdragning vid tillfälle.
Så här ser det ut original
Infästning, byggd i 12mm plattjärn.
Lite anslutningar
Kolvfäste byggt i 12mm plattjärn, infäst i lastarramen. Original P-ände påskarvad på kolvstången.
Blev väldigt lättstyrt mot innan, (beror iofs på hur man justerar prio-ventilen).
Rekommenderar denna ombyggnad om man har lastare.
Har tagit olja från original hydraulik för tillfället men ska byggas om till separat system med egen pump för att bla slippa prioventilen som sitter ivägen för nya lastarreglaget samt onödigt långa slangar. Nu är det kopplat så här:
Från hydraulpump till prioventil, prioriterat uttag tillbaka till orbitrol, andra uttaget till hydraulen samt lastare.
Ska ta lite bilder på hur prio-ventil och slangdragning vid tillfälle.
Mvh Christian
Buster 320 -64
Buster 320 -64
Tack!
Lite mer bilder..
Prio-ventil
Slangar prio-ventil
Slangar orbitrol
Styrkolven i helhet
och när tanken ändå var borta, så var det lättlagat.
Mer info om traktorn:
Timräknaren har stannat på 4439tim, men lär har gått betydligt mer än så om man ser på skicket. Jag är 18:e ägaren "suck"!
Ska försöka ge den en värdig pension med lite kärleksfull "rullande" renovering.
Motorn går hyfsat men har en del vevhuskomp, kraftöverföringen har nog slitit hårt i sina dagar, skulle behöva en genomgång ganska snart.
4 och 5:ans växel hoppar ur läge, låter illa när traktorn rullar fortare än motorvarvet.
Lastaren lämnar en del att önska, ett hembygge, kopia på "rör-quicken",
lyftkolvar med cyl-dia på 110mm och kolvstång på 90mm, överdimensionerat är bara förnamnet.
Största problemet är manövreringen av denna best till lastare, den kräver två händer!
Original manöverventil måste påverkas samtidigt som ett externt 2-slids ventilpaket ska påverkas. Lite krångligt då jag bara är utrustad med just 2 händer.
Har ramlat över en Ilsbo 1000 helhydraulisk lastare som ska monteras och modifieras lite lätt, kom också över ett sprillans nytt ventilpaket med teleflexvajrar, tyvärr inte koordinatspak.
En lustig grej jag reagerat över är att det sitter 14.9-24" i bak, trodde det bara var 28" och 30" som var monterat på dessa.
Någon som har en aning vart jag kan få tag i ett par 24" fälgar till?
Lite mer bilder..
Prio-ventil
Slangar prio-ventil
Slangar orbitrol
Styrkolven i helhet
och när tanken ändå var borta, så var det lättlagat.
Mer info om traktorn:
Timräknaren har stannat på 4439tim, men lär har gått betydligt mer än så om man ser på skicket. Jag är 18:e ägaren "suck"!
Ska försöka ge den en värdig pension med lite kärleksfull "rullande" renovering.
Motorn går hyfsat men har en del vevhuskomp, kraftöverföringen har nog slitit hårt i sina dagar, skulle behöva en genomgång ganska snart.
4 och 5:ans växel hoppar ur läge, låter illa när traktorn rullar fortare än motorvarvet.
Lastaren lämnar en del att önska, ett hembygge, kopia på "rör-quicken",
lyftkolvar med cyl-dia på 110mm och kolvstång på 90mm, överdimensionerat är bara förnamnet.
Största problemet är manövreringen av denna best till lastare, den kräver två händer!
Original manöverventil måste påverkas samtidigt som ett externt 2-slids ventilpaket ska påverkas. Lite krångligt då jag bara är utrustad med just 2 händer.
Har ramlat över en Ilsbo 1000 helhydraulisk lastare som ska monteras och modifieras lite lätt, kom också över ett sprillans nytt ventilpaket med teleflexvajrar, tyvärr inte koordinatspak.
En lustig grej jag reagerat över är att det sitter 14.9-24" i bak, trodde det bara var 28" och 30" som var monterat på dessa.
Någon som har en aning vart jag kan få tag i ett par 24" fälgar till?
Mvh Christian
Buster 320 -64
Buster 320 -64