Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Renovera /byta ventiler på Volvo 650

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

joka69

Renovera /byta ventiler på Volvo 650

Inlägg av joka69 »

Behöver byta/renovera ventilerna på min Volvo 650. Har en servicebok och försökt att läsa mig till operationen. Vad jag kan förstå så måste man först demontera och kontrollmäta ventilerna enligt angivna mått. Om jag nu köper nya ventiler och byter ventilsäten, måste dessa slipas eller är de klara att montera. Inslipning av ventilerna behöver väl ändå göras för anpassning till sätena. Är det något annat att tänka på?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

nya ventiller måste ALLTID slipas in noggrant, det kan nog för övrigt räcka med att du lämmnar in ventilerna på maskinbearbetning och fräser säterna och sedan slipar in dom med pasta
hej, jag
joka69

Inlägg av joka69 »

Tack för svaret, Jag har tillgång till en verktygslip så jag skall nog kunna slipa de gamla (om det finns något gods kvar). Hur är det med sätena dessa skall ju fräsas, räcker det med en vanlig 45 gradig fräs som går att få i hålet?. Minsta och största mått står ju i serviceboken. Eller är det någon special fräs man bör använda?

/J
Henrik.S

Inlägg av Henrik.S »

Det finns speciella fräsar för detta ex: Mirafräs sen finns den gamla varianten med skaft som styr i ventilstyrningen, sätena fräser man till 46 grader och slipas sedan till 45 grader och slutligen använder du dig av ventilslippasta och pinne :wink:

Har du möjlighet till att utföra jobbet själv så tycker jag du ska göra det, lägg gärna upp bilder :D
Låst