soppatorsk på bm 400 har luftat som jag tror är rätt men traktorn startar ej får inte så många försök i detta kalla väder lite tips om hur man går till väga.
var börjar jag att lufta
var slutar jag
några andra knep tacksam för hjälp.
Mvh kjell
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
soppatorsk bm 400
Moderator: Moderatorer
böja med att lufta filtrerna, jag tror det sitter en skriv, anars låssar då dom lite och pumpar tills det börgar rinna, sen lossar du nogon skruv på bränsle pumpen (det är en speciel, med det ser du (den får inte ha plombering)) , sen låssar då spridar rören några varv, maler på startmotorn tills det komer bränsle ur alla. stoppen måste vara intryckt hela tiden. fal dän ändå inte startar, så ta lite startgas, för om den få tända på de så luftarsig det sista själv
hej, jag
...och en sak till.
Ett bekymmer som dyker upp på 600 om man inte tänker sig för är att om kamen som påverkar matarpumpen är i sitt "uteläge" så påverkas inte matarpumpen när man vickar på handspaken heller. Man får köra lite med startmotorn så det stoppar i ett läge där "pumpen tar". Jag vet inte om det är liknande system på 400 men det kan vara värt att tänka på.
Jag har själv lärt mig det på det svåra sättet.
Ett bekymmer som dyker upp på 600 om man inte tänker sig för är att om kamen som påverkar matarpumpen är i sitt "uteläge" så påverkas inte matarpumpen när man vickar på handspaken heller. Man får köra lite med startmotorn så det stoppar i ett läge där "pumpen tar". Jag vet inte om det är liknande system på 400 men det kan vara värt att tänka på.
Jag har själv lärt mig det på det svåra sättet.
Jag har för mig att det är två luftskruvar på insprutningspumpen...
Inte säker, men kolla det!
Sen brukar det kunna räcka med att lossa ett spridarrör lite vid spridaren så knallar den igång, men räcker inte det så lossa flera.
Den där perkinsmotorn brukar kunna vara lite knepig att få igång efter soppatorsk...
Inte säker, men kolla det!
Sen brukar det kunna räcka med att lossa ett spridarrör lite vid spridaren så knallar den igång, men räcker inte det så lossa flera.
Den där perkinsmotorn brukar kunna vara lite knepig att få igång efter soppatorsk...
Det är som ake64 säger. motorn måste stå i "rätt" läge för att det ska gå att pumpa med hand-pumpen.
Tanka ganska mycket i tanken.
Lufta sedan bit för bit från tanken, så att du vet vart det finns bränsle och inte. Du kan lossa utgående rör från filtret och lufta. när du gjort det, så kan du lufta pumpen genom att lossa spridarrören på pumpen. På min 400, så är det pumpen som är tjurigast att lufta.
Sedan brukar jag lufta spridar-rören.
Luftar man bit för bit, så vet man vart man har problemet med luft..
Tanka ganska mycket i tanken.
Lufta sedan bit för bit från tanken, så att du vet vart det finns bränsle och inte. Du kan lossa utgående rör från filtret och lufta. när du gjort det, så kan du lufta pumpen genom att lossa spridarrören på pumpen. På min 400, så är det pumpen som är tjurigast att lufta.
Sedan brukar jag lufta spridar-rören.
Luftar man bit för bit, så vet man vart man har problemet med luft..