Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

motorvärmare till bm 430?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

roger andersson

motorvärmare till bm 430?

Inlägg av roger andersson »

nån som monterat en motorvärmare... och va kan man få tag i en sån....
eller kan man använda en battarieladdare m starthjälp ....få ju inte igång traktorn när det bli kallt ute
Peterh

Inlägg av Peterh »

Olssons i Ellös (www.oie.se) har motorvärmare som man monterar i motorblocket. Startar den inte när det är kallt kan det vara fler orsaker beroende på vad som är problemet. Start den inte eller går den knappt runt när du kör starten ?

Motorvärmare kommer antagligen att göra den mer lättstartad.

Starthjälp kan användas istället för startkablar om man har dåligt med kräm i batteriet. Men det är ingen lösning på startproblemet 430 brukar vara rätt lätt startad min startar utan problem vid -20 utan motorvärmare. Hade problem för några år sedan men det var startmotorn, efter renovering av startmotorn har jag inga problem.
BM 2254 & BM T430
roger andersson

tack för tipset

Inlägg av roger andersson »

det låter som det är startmotorn..han går knappt runt få man fråga vad kostade att renovera startmotorn
MagnusN

Inlägg av MagnusN »

Jag gjorde ren och bytte kol på startmotorn till min 430, jag tror att kolena kostade 400 kr om jag inte minns fel. Efter det var är det inga problem att starta när det är kallt ute.
Jonas_A

Inlägg av Jonas_A »

Vi monterade en slangvärmare på våran 430 enkelt och billigt.
Den startar i och för sig hur lätt som helst ändå men det sparar ju motorn att värma upp den lite.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Men det låter ju som att problemet här är att du inte får snurr på den.
Hur är batterierna? Dessa tappar mycket när det blir kallt om dom är dåliga.
Eller allmänt för klena batterier, en gammal diesel går rätt mycket tyngre att dra runt när det blir kallt.
Nästa grej att kolla är kablarna mellan batteri och startmotor, även minussidan. Ta loss alla kopplingar, gör rent och dra åt allt ordentligt.
Blir det inte bra snurr på motorn med kablar och kopplingar OK är det nog bara att ge sig på startmotorn.
Låst