Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Konstigt fenomen i växellådan IH 475.

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

krokodilen

Konstigt fenomen i växellådan IH 475.

Inlägg av krokodilen »

Jag har just köpt mig en IH 475 -76:a med kjellve lastare som beter sig lite underligt i växellådan. När man kör under belastning så går allt bra men när belastningen sjunker tex i en utförsbacke så släpper drivningen!? . Viss drivverkan finns men räcker inte till att hålla traktorn uppe i fart. Detsamma gäller motorbromsen, är backen tillräckligt brant så ökar farten mera än motorvarvet ,,,typ. Det men får göra är att släppa ner motorvarvet lågt och sedan öka då kopplar den in och driver igen. Detta fenomen verkar dyka upp på alla växlar och kopplingen i sig verkar betta fint då men kan köra rakt in i en grushög och det enda som slirar är hjulen. Som sagt så länge belastningen finns så är allt ok. Eftersom själva kopplingslamellern inte slirar så måste det ju sitta ett till lamellpaket, så jag funderade lite på om oljenivån i lådan kanske är låg så att trycket sjunker vid lutning eller så?? Snabbväxel har jag ej hunnit kolla om det finns. Denna traktor ska ju ha samma växellåda och diff som Bm 500,2250 etc, och dom är ju speciella i lådorna. Någon borde ju ha stött på detta innan. En sprängskiss skulle vara bra att ha. Jag är tacksam för all hjälp och alla tips.

Mvh Christer
Lucas

Inlägg av Lucas »

Vet inte om det finns snabbväxel på domdär men det låter ju defenitivt som ett snabbväxel fel. Om det finns snabbväxel så är det ju den största skilnaden förutom hytten mot "BM-arna". BM hade ju sin egen snabbväxel i sina modeller men IH måste nog ha haft nån egen variant.
Låst